VAKANTIE!

18 september 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Mijn week vakantie zit er alweer op, maar wat was het heerlijk! We zijn namelijk met een aantal huisgenoten naar Namibië geweest. Gestart in Stellenbosch, overnacht in verschillende plaatsjes, om uiteindelijk te eindigen in Etosha en Windhoek.

Maar eerst nog een korte samenvatting van de 3 geweldige weken met mijn vriendinnetjes. Ik heb ze laten kennismaken met Stellenbosch, wijn laten proeven en natuurlijk de must do’s laten zien in Kaapstad. Een van onze hoogtepunten was ons weekend in Oudtshoorn, waar we een safari hebben gedaan en olifanten hebben gevoerd, met een aangename 30 graden😊 Enkele andere hoogtepunten waren de Tafelberg opklimmen, samen sushi eten in Stellenbosch en natuurlijk ook verschillende cocktails drinken. Ook hebben we samen geshopt in Kaapstad (we zijn natuurlijk dames) en hebben we leuke souvenirtjes gekocht. Ik heb 3 super weken met ze gehad en kan niet wachten op mijn volgende bezoek in oktober; FAMILIE!

IMG-20190901-WA0002IMG-20190824-WA0012IMG-20190822-WA0035IMG-20190817-WA0064IMG-20190816-WA0006IMG-20190815-WA0008IMG_20190818_132021_191

Zoals gezegd heb ik mijn vakantie in Namibië doorgebracht. We hebben veel kilometers gereden (3800 km in 11 dagen), maar het was het meer dan waard. Zo zijn we bijvoorbeeld naar de Dodevlei geweest, hebben we de duinen in Sossusvlei beklommen en hebben we o.a. giraffes gespot tijdens onze safari in Etosha National Park! Verder hebben we nog quad gereden door de duinen, gekanood over de Oranjerivier (de grens tussen Zuid-Afrika en Namibië) en zijn we naar het prachtige Fish River Canyon geweest. Bekijk vooral de toegevoegde foto’s😊

Onze reis eindigde in de hoofdstad van Namibië; Windhoek. Klinkt spectaculair, was het niet. We waren er weliswaar op een zondag, maar er was letterlijk helemaal niks te doen. We zijn dan ook gaan uiteten en daarna naar ons appartement terug gegaan, want de volgende morgen ging de wekker om 5:45 uur voor onze vlucht. Een vlucht van ruim 1.5 uur, zonder problemen en inclusief eten én drinken, TOP dus!

Inmiddels zijn we weer heelhuids aangekomen in Stellenbosch, maar niet alles liep volgens plan in Namibië. Zo duurde de grens oversteken wat langer dan gedacht. Het probleem was niet Namibië binnenkomen, maar Zuid-Afrika verlaten. Er was namelijk een of ander mannetje die zijn dag niet had en ons niet wilde doorlaten. Na meerdere keren vragen en verschillende gesprekjes mochten we dan tóch de grens over. Verder hebben we nog wat avontuurtjes gehad met onze auto. Zo hebben we een platte band gehad en hebben we vast gestaan in het zand. Midden in Namibië vast staan in het zand is geen pretje aangezien er bijna niemand is; we hadden geluk dat een voorbijganger ons had gespot… Verder ben ik mijn schoenen vergeten in een accommodatie en Delia was haar tas inclusief paspoort vergeten bij de hot springs in Fish River Canyon. Gelukkig heeft ze het een en ander kunnen regelen met onze accommodatie, want haar paspoort had ze natuurlijk nodig voor de terugvlucht.

Vanaf nu zal de focus een beetje meer liggen op de studie. Ik heb mijn eerste examen wel al gehad, maar vanaf volgende week volgt de rest van de examens. Het weer in Namibië was natuurlijk super, 30+ graden, maar ook in Stellenbosch begint het langzaamaan beter te worden. Want terwijl in Nederland de herfst op het puntje van beginnen staat, staat hier de lente voor de deur. Na mijn examens kan het aftellen beginnen voor mijn volgende bezoek; mijn familie arriveert namelijk over 4 weken in Zuid-Afrika!

FUN FACT:

Zorg ervoor dat je ALTIJD cash bij je hebt in Namibië. Het betalen met pin hangt namelijk af van het bereik in het ‘dorp’. Bij McGregor’s Bakery in Solitaire was het voor ons niet mogelijk om met de pin te betalen door het slechte bereik en we hadden geen Namibische Dollars meer over, waardoor we in Zwitserse Frank (!!) hebben moeten betalen (die de Zwitsers gelukkig als reserve hadden meegenomen).

IMG-20190911-WA0023IMG-20190911-WA0007IMG-20190909-WA0085IMG-20190909-WA0078IMG-20190909-WA0036IMG-20190907-WA0034IMG_20190912_111346IMG-20190907-WA0022IMG_20190911_134422IMG-20190907-WA0030IMG-20190911-WA0013IMG_20190912_094126IMG_20190910_111821IMG-20190907-WA0028IMG_20190912_094526_1IMG_20190909_183305IMG_20190910_090929IMG-20190909-WA0064

1. Carin:
    18 september 2019
    Het ziet er allemaal super uit en zoals ik lees heb je het helemaal naar je zin. Super Esmée, geniet ervan!!
  2. Axel:
    18 september 2019
    Top meid, geniet ervan, studeer ze en we zien ons binnenkort 👊👍
  3. Mam:
    18 september 2019
    Mèt kippevel dien blog geleeze en dien prachtige fotoos bekeeke. Wat un belevenisse en ervaringe hubste weer mètgemaak same mèt Iris, Sanne en dien hoesgenoote. Um nauts te vergeete! Nog effe en dan kinste dien femilie roondleide in ut sjoane Zuid Afrika. Bin gruètsj op dich, tot sjnel,
    mam.
  4. Wilma:
    19 september 2019
    Weer een geweldig verslag Esmee, wat een mooie ervaringen rijker weer. Succes met je examens, Gr. Wilma😘
  5. Silvia vd Heijden:
    19 september 2019
    Geweldige blog,wat onderneem je leuke dingen heel veel succes met je examens en geniet v Zuid Afrika🍀🍀👍🏻😘
  6. Guido (collega van dien mam) 😁:
    19 september 2019
    Jeetje Esmée... wat heb je het daar slecht (not!). Heb van je moeder de link gekregen, dus daarom ook even een reactie. Leuke foto's en balen van die "platte" band. Veel plezier nog en suc6 met de studie daar! Groetjes, Guido
  7. Phily Geraards-Slenter:
    19 september 2019
    Geweldig leuk Esmée om je blog te lezen. Wat een ervaringen. Geniet en zeer zeker ook van je bezoek dat je over enkele weken krijgt.
  8. Astrid van Liere:
    19 september 2019
    Esmée on tour! Zelfs je shorts zijn met een Afrikaans printje ! Super foto’s . Ik geniet met je mee😁☀️
  9. Marian Bemelmans:
    20 september 2019
    Jos en ik zijn supertrots op je, je ziet en onderneemt zoveel meer dan wij gedaan hebben. Veel succes met je examens. We wachten met smart op je volgende blog.
    Jos en Marian Bemelmans
  10. Harry&Laura Sangers:
    21 september 2019
    Mooi verhaal en bedankt. We weten nu dat we in Namibië n iet kunnen pinnen. Echt mooie reis blog, met mooie foto,s vooral met die olifanten mooie dieren.
  11. John:
    22 september 2019
    Top Es, geweldig was doe allemoal beleafs. Es ich dat allemoal leas dink ich woar ich nog mer ins 20 en koos ich nog ins studere, mer volgens mich is dat studere bie zaak....😆
    Inmiddels hubbe veer os 1e wedstrijd gespield, helaas verloare mer ondanks 't verlees bin ich toch trots op mien meide ze hubbe d'r veur gevochte 💪 Felheid 😈, gedrevenheid en passie loate zeen 😊
    Geneet wir van de volgende ervaringe 😎
  12. Hub Krops:
    22 september 2019
    Blijft prachtig, heb ik allemaal in januari weer gedaan, super en zeer herkenbaar alles..!! Have fun
  13. Astrid( nicht van de Janssens):
    14 oktober 2019
    Hoi Esmee, ik heb net de Janssens en Simons goeie reis en super tijd bij jou gewenst!! Wat doe je het megagoed daar.... Ze kunnen trots op je zijn. Groetjes uit Kelpen van Albert en Astrid( nicht van mam) en bletsj van ozze Hexe. Have fun topper
  14. Anita:
    17 oktober 2019
    Hi Esmée,
    Net de link van je mam gekregen: super wat je allemaal al gedaan en gezien hebt daar👍en knap dat je die uitdagingen allemaal aangaat. Die ervaringen vergeet je nooit meer. Veel plezier met the family en een dikke knuffel, Anita (Janssen nicht) en by the way natuurlijk ook succes met de studie
  15. Peter en Mathilde:
    19 oktober 2019
    Ik vind je verslaggeving heel professioneel. Je kunt zo als reisverslaggeefster een bijbaantje erbij nemen
    Veel succes met je examens en ook nog veel plezier. Groetjes van je buurtjes