EXAMENS!

29 oktober 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Mijn vorige blog heb ik vlak voor mijn eerste examen periode in Stellenbosch geschreven, waarvan de meeste examens goed zijn gegaan. Deze nieuwe blog schrijf ik vlak voordat mijn tweede en echte examen periode begint. In de tussentijd was er tijd voor ontspanning; zo ben ik meerdere weekendjes naar Kaapstad geweest en is het aantal wine farms dat ik bezocht heb ook weer flink gestegen 😊

Het was ook tijd voor mijn tweede bezoek; mijn familie! We hebben gelukkig veel dingen samen kunnen doen, waaronder heel veel wijn proeven. De wijntram, een wijn tour in de omgeving van Stellenbosch en samen naar Marianne Estate waar alles in het teken stond van Marianne. Er zijn flink wat flessen gedronken, dus misschien dat we nu spreken van echte wijnkenners?! Verder hebben we nog een excursie naar Kaap de Goede Hoop gedaan, ben ik met de mannen naar Robben Eiland geweest en hebben we een regenachtige dag gespendeerd in het Two Oceans Aquarium in Kaapstad. Want regen is er gevallen, en niet zo’n beetje voor deze tijd van het jaar. De laatste avond die we samen hadden zijn we naar Gold geweest; een restaurant inclusief show waar je 14 verschillende gerechten uit heel Afrika te eten krijgt. Dankjewel voor de leuke tijd en een goede terugreis!

IMG-20191019-WA0087IMG-20191028-WA0071IMG-20191026-WA0004IMG-20191028-WA0065IMG-20191027-WA0085IMG-20191019-WA0021IMG-20191019-WA0090FB_IMG_1572023529726IMG-20191028-WA0090IMG-20191025-WA0012IMG-20191026-WA0010IMG-20191019-WA0080IMG_20191026_140653IMG_20191026_131435IMG-20191026-WA0000

Ook hebben we samen de halve finale van het WK rugby in Japan gekeken; de Springbokken (Zuid-Afrika) tegen Wales. Het was geen leuke wedstrijd om te zien, maar het resultaat telt: DE SPRINGBOKKEN STAAN IN DE FINALE! De finale wordt gespeeld op zaterdag 2 november om 11 uur (10 uur NL tijd), maar laat ik nou net een examen hebben rond die tijd… Dat rugby één van grootste sporten in Zuid-Afrika is, blijkt wel uit het aantal e-mails die verstuurd zijn naar de universiteit om de tijd van het examen aan te passen. Of het verplaatst wordt of niet, na mijn examen zal ik meteen naar de kroeg gaan om de rest van de wedstrijd te kijken in mijn Springbok shirt wat ik afgelopen week gekocht heb als souvenirtje. Want het eventuele kampioenschap van Zuid-Afrika valt toch niet te missen?!

Verder ben ik samen met mijn huisgenoten nog een weekend naar Kaapstad geweest, waar we onder andere de zonsondergang hebben gezien vanaf Signal Hill en verschillende marktjes hebben bezocht. Ook hebben we een streetart tour door Woodstock gedaan, die me positief verrast heeft. Voor de tour dacht ik namelijk alleen maar aan graffiti bij het woord streetart, maar er zijn zó veel meer mooie muurschilderingen!

Maastricht University promoten hoort er natuurlijk ook een beetje bij als je op exchange gaat. Zo heb ik samen met een master studente van SBE (School of Business and Economics) Maastricht vertegenwoordigd op de Study Abroad Fair in Stellenbosch. Hier konden studenten van Stellenbosch University vragen stellen over Maastricht University en praten met studenten van Stellenbosch University die al daadwerkelijk in Maastricht waren geweest voor hun studie. Buiten de Study Abroad Fair, ben ik ook nog benaderd door Maastricht Univeristy voor een insta take-over. Je kunt hem hier terug vinden: https://www.instagram.com/stories/highlights/17853805084471775/

Van watertekort is dit jaar zeker geen sprake vanwege de vele regen, maar van een tekort aan elektriciteit is blijkbaar wel sprake. Zo is er de afgelopen weken meerdere keren een zogenaamde ‘load shedding’ geweest. Bij een load shedding wordt vooraf aangegeven dat er op een bepaald tijdstip geen elektriciteit zal zijn, meestal voor een periode van 2 tot 3 uur. Dit is blijkbaar heel normaal in Zuid-Afrika om een beetje elektriciteit te besparen. Zo heeft een huisgenote van me in februari voor een periode van twee weken bijna iedere dag een load shedding gehad. Voor mij waren het de eerste paar keren en, hoewel het gezellig en knus is, hopelijk ook de laatste keer. Ook mijn familie heeft kennis gemaakt met de load shedding, want terwijl we van onze overheerlijke sushi aan het genieten waren, was er ook tijdens hun eerste weekend in Kaapstad sprake van een load shedding.

Nu mijn bezoek weer weg is, is het weer tijd voor de studie. De komende drie weken is namelijk examen periode. Ik maak mijn laatste examen op 15 november en daarna heb ik (hopelijk) vakantie. Dan kan het aftellen echt beginnen! Van 20 tot 28 november ga ik de Garden Route rijden met een aantal huisgenoten en 11 december vlieg ik alweer terug naar Nederland. Nog maar 6 weken, de tijd vliegt…

IMG_20191012_151323IMG-20190926-WA0002IMG_20191012_151941IMG_20191016_201558IMG_20191013_153006IMG-20191012-WA0010IMG_20191012_194439IMG_20191012_135206IMG_20191012_185223

1. Axel:
    29 oktober 2019
    Geweldig verhaal Esmée. Wat je allemaal beleeft en nog gaat beleven. Nog heel veel plezier en sukses met je examens. Paps
  2. Sanne:
    Geweldig Esmée! Geniet nog van de komende tijd 😘
  3. Phily Geraards-Slenter:
    29 oktober 2019
    Geweldig leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Met vriendinnen en nu met je familie. Super. Succes met je examens en goed thuis. Leuk je verjaardag daar ergens vieren.
  4. Michiel:
    29 oktober 2019
    Weer supermooie ervaringen Esmée! En het eten ziet echt waanzinnig lekker uit! Geniet nog van de komende weken en natuurlijk veel succes met jouw examens!
  5. Marian Bemelmans:
    29 oktober 2019
    Heel fijn dat je het zo leuk gehad hebt met de fam. Veel sukses met je eksamens en geniet van de tuinroute, groetjes Jos en Marian Bemelmans
  6. Astrid van Liere:
    29 oktober 2019
    Heel veel succes met je examens Esmee! Geniet verder van jouw tijd in Zuid- Afrika, voordat je het weet ben je weer terug in Valkenburg! dieke poen Astrid van Liere
  7. Mam:
    29 oktober 2019
    Meh meh wat un verhaole en fotoos alwir. Hub auch 2 weeke genoote mèt en bie dich in Zuid Afrika. Veur de kommende lètzte 6 weeke veur dich geneet ze nog, succes mèt de eksames en tot sjnel.
    xxxxx mam.
  8. Raya Veugelers:
    29 oktober 2019
    Hoi Esmee{kin ut sjtreepke neet vinge} Het Woutersteam wunsj diech succes!!!!!! blief GENEETE Dieke poen van oes alle de allerdiekste natuurlijk van Raya
  9. Mariëlle Blom:
    29 oktober 2019
    Superleuk om te lezen wat jij en je femmelie allemaal beleeft, wat een ervaringen, sjiek!!
    Straks kom je terug in Valkenburg en dan vind je het echt een dörp, wedden??
    Succes met je examens en geniet van het mooie Afrika, tenminste wat ik zie op de prachtige foto's.
    Zet het op mijn lijstje! 😘 Doeiiiiiiii
  10. Wilma:
    30 oktober 2019
    Weer helemaal meegenomen in jouw avontuur, prachtig geschreven. Wat een mooie levenservaring neem jij mee naar huis. Ook sjiek dat pap en mam hebben kunnen meeproeven. Heel veel succes met je examens🍀😘
  11. Harry&Laura Sangers:
    2 november 2019
    Door jou zelfs rugby gekeken. Zal best groot feest zijn daar geniet er van, dit maak je misschien nooit meer mee.