TWEEDE BLOG!

14 augustus 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

De tijd vliegt en ik ben alweer meer dan een maand weg! Ik heb al zo veel gedaan, maar heb ook nog zo veel te doen. Tafelberg, safari, Kaap de Goede Hoop, het staat allemaal nog op de planning. Het eerstvolgende wat ik ga doen is mijn eerste BEZOEK ontvangen😊 Want terwijl ik deze blog schrijf, zit ik vol spanning op Sanne en Iris te wachten, die vanavond in Stellenbosch arriveren en drie weken in Zuid-Afrika blijven!

Wat ik allemaal wél gedaan heb na mijn vorige blog? Om te beginnen zijn we een weekendje naar Kaapstad geweest. Mijn hoogtepunt van dit weekend was de Lions Head beklimmen, wauw! Het was de bedoeling om op de berg te blijven tot zonsondergang, maar we hadden een reservering gemaakt bij een restaurant dus zijn we eerder terug moeten gaan. De rest van de avond hebben we doorgebracht in een heerlijk tapas restaurant en in verschillende clubs op de welbekende Long Street. De volgende ochtend was het zondag 28 juli, de verjaardag van mam; even facetimen dus en Happy Birthday zingen!

Ondertussen had ik een berichtje van Maastricht University gekregen met de vraag of ik wat foto’s naar ze kon opsturen. Ze wilden namelijk een post schrijven met mijn ervaringen in Stellenbosch zo ver. De post kun je hier vinden: https://www.instagram.com/p/B0lAHuJlteW/

Het weekend erna bleven we in Stellenbosch, want op zaterdag was het grootste studentenfeest van het hele semester. Zaterdag 3 augustus was namelijk Springbok Day (Springbok is het nationale rugby team van Zuid-Afrika). De dresscode van het feest was dan ook groen, aangezien het tenue van de Springboks groen is. Duizenden studenten in een groen tenue, het was waanzinnig! Op zondag zijn we, weer helemaal fris, naar Jonkershoek Nature Reserve geweest. We waren pas rond 1 uur vertrokken, dus we waren te laat om beide watervallen te zien. Toch hebben we een mooie wandeling kunnen maken en hebben we één waterval gezien.

De maandag erna moesten we weer naar de uni helaas, maar gelukkig duurde de week maar tot en met donderdag. Op vrijdag 9 augustus was het namelijk nationale vrouwendag; de dag waarop de grote vrouwenbetoging van 9 augustus 1956 wordt herdacht. Op die dag klonk de militante kreet van duizenden zwarte en blanke vrouwen bij het Uniegebouw in protest tegen de zogenaamde Pasjeswet.

Een lang weekend dus, reden om weer verder weg te gaan! Sommige huisgenoten waren een lokale man tegen gekomen toen ze de Coetzenburg beklommen en deze local raadde ons aan om naar Cederberg te gaan. Zo gezegd, zo gedaan; het weekendje naar Elandsbaai was geboekt. We hadden een reservering in een restaurant gemaakt, maar eenmaal aangekomen in Elandsbaai bleek dat dit niet nodig was. Heel Elandsbaai heeft namelijk maar 1500 inwoners. En daar kwamen wij, 9 studenten tussen de 19 en 23 jaar. Jullie snappen natuurlijk wel dat we opvielen tussen de inwoners van Elandsbaai, die wel al wat ouder waren… Bijna iedere inwoner heeft ons gevraagd wat we in hemelsnaam in Elandsbaai kwamen doen.

Wat we gedaan hebben? Onze eerste braai gehad! We hadden hele leuke buren bij ons appartement, die zo aardig waren om voor ons te braaien. Zij wonen zelf 15 minuten van Stellenbosch af en waren hier vanwege het dorpsfeest op zaterdag. De buren waren zo enthousiast over ons, dat ze ons hebben uitgenodigd om een keer te komen braaien bij hun thuis! Verder hebben we een bezoekje gebracht aan de Elands Bay Cave, met uitzicht op zee. Het plan was om te gaan hiken, maar de hike duurde maar een uurtje. Daarom hebben we er uiteindelijk ook nog een strandwandeling aan geplakt. Ook hebben we nog flamingo’s gespot toen we in de auto zaten. Een lokale vrouw wist ons te vertellen dat flamingo’s zeldzaam zijn in Zuid-Afrika, omdat er normaal gesproken niet zo veel regen valt. Geluksmomentje!

Zoals gezegd was er op zaterdag een buurtfeest, waarvan de opbrengst naar de kerk ging. Er waren eetkraampjes, een marktje en een tent met artiesten. Niet zo maar artiesten, want achteraf bleek dat de artiesten heel erg bekend waren in Zuid-Afrika. We hebben de dag afgesloten bij Isabella’s in Lamberts Bay en in de kroeg in Elandsbaai, waar we een rugby wedstrijd hebben gekeken. Rugby is een van de grootste sporten in Zuid-Afrika, dus iedereen is super fanatiek als ze naar een rugby wedstrijd kijken. Het café sloot al om 12 uur, dus nodigden onze buren (die uiteraard ook in het café waren) ons uit voor een braai in hun appartement. Volgens hen kun je op elk tijdstip, het was inmiddels al 2 uur ’s nachts, braaien en dat is misschien wel de reden waarom zo veel Zuid-Afrikanen redelijk breed zijn😊 De planning was om op zondag een rondleiding te krijgen door een private game reserve van een vrouw die we ontmoet hadden bij het buurtfeest, maar helaas waren de weergoden ons niet goed gezind. Misschien dat we nog een keer terug gaan.

Kortom, Elandsbaai/Cederberg is niet meteen the place to be als je aan Zuid-Afrika denkt, maar als je op zoek bent naar locals en gezelligheid zit je hier goed! Verder kun je hier goed surfen en ook voor een stevige hike kun je hier terecht.

Niet alles is koek en eieren hier in Zuid-Afrika; zo zijn de mobiele telefoons van twee van mijn huisgenoten al gestolen. Eentje op Long Street in Kaapstad en eentje in de kroeg in Stellenbosch. Verder is er een hevige brand geweest afgelopen week in een vrouwen residentie in Stellenbosch, waarvan de oorzaak nog onbekend is. Ook Maastricht University was hier van op de hoogte en heeft mij gevraagd of ik oke was. En uiteindelijk moet er ook nog gestudeerd worden. De eerste opdrachten en toetsen zijn in volle gang en binnenkort volgt mijn eerste echte examen.

Maar nu is er tijd voor FUN! Sanne en Iris kunnen elk moment arriveren en ik kijk er naar uit om hen kennis te laten maken met Zuid-Afrika. Komende zaterdag vertrekken we naar Oudtshoorn voor een safari. Wat we op zondag gaan doen weten we nog niet precies, maar het wordt misschien wel 30 graden in Oudtshoorn. Eindelijk goed weer!

Snapchat-1972463794IMG-20190727-WA0105IMG-20190727-WA0073IMG_20190809_182302IMG-20190727-WA0058IMG-20190727-WA0063IMG_20190809_124242

1. Axel:
    14 augustus 2019
    Sjiek verhaal en wat je allemaal in een korte tijd meemaakt. Geniet van elk moment en ..... studeer ze ook nog 😉👊👍
  2. Mam:
    14 augustus 2019
    Met plezier heb ik je 2e blog gelezen, er is vanalles gebeurd de afgelopen 3 weken. Leuke, gezellige, sportieve en culinaire aktiviteiten samen met je huisgenoten. 👍 Het happy birthday gezang was lief en nog net aan te horen. 🤣Minder prettig is het stelen van telefoons en de brand. Prachtige foto's laten zien hoe mooi Zuid Afrika is. Ga verder met genieten, de komende weekjes af en toe met Sanne en Iris, veel plezier samen. Wat de studie betreft succes!
    xxxx
    Mam😘
  3. Esther:
    14 augustus 2019
    Gelukkig, dat je het zo naar je zin hebt..... Maak er een mooie tijd van!!!!🥳
  4. Phily Geraards-Slenter:
    14 augustus 2019
    Leuk om te lezen Esmee. Geniet er van en veel plezier met Sanne en Iris.
  5. John:
    14 augustus 2019
    Wat kun jij verhalen schrijven Es, geweldig wat je allemaal mee maakt......., en wat je allemaal meemaakt en niet schrijft..... ;)
    Let wel een beetje op met dat 'braaien' en breed worden.........
    Veel plezier samen met Sanneke en Iris.
    Zoals je weet gaan wij donderdag ook weer beginnen dus vergeet ook niet af en toe te sporten ;)
    Groetjes John
  6. Mariëlle Blom:
    15 augustus 2019
    Leuk verhaal Esmee! We braaien met je mee als je dit zo leest :)) en ook de rest van je avonturen zie ik zo voor me. Geniet ervan en studeer ze!!
    Groetjes Mariëlle
  7. Chris Weltens:
    Leuk Esmee, geniet er maar van. Vele groetjes
  8. Paul en Lydia Lamberty:
    15 augustus 2019
    Wat een avontuur voor je !
    Geniet van alle moois wat op je pad komt!
    En succes met je studie !
  9. Hub Krops:
    16 augustus 2019
    Leuk en zeer herkenbaar verhaal.! Geniet van het prachtige SA...!!
  10. Monique Voorvelt - Koekelkoren:
    16 augustus 2019
    Geweldig Esmee. Fijn dat je ook geniet van contacten met de bewoners. Daar leer je zo veel van.
    Geniet van het bezoek van je vriendinnen en succes met je studie.
  11. Jos smeets:
    20 augustus 2019
    Esmee mooi verhaal. zo bijzonder ook op Stellenbosch te mogen studeren.ook een van de Global Exploration partners. geniet van het mooie huis Afrika
  12. Frans Wessels:
    28 augustus 2019
    Esmee, ik ontdek je blog nu pas
    Dus had ik lekker veel te lezen
    Geniet van de fantastische ervaringen die je opdoet in misschien wel het mooiste land van de wereld
    Dit steek je toch maar lekker in je pocket
    Have fun!!!!
  13. Raya Veugelers:
    7 september 2019
    Hoi lieve Esmee,
    Dankjewel voor je lieve kaart. Was je niet bang tussen de olifanten, ik vond het wel cool.
    Vanmorgen heb ik van Opa en Oma armbeschermers voor het volleybal gekregen en heb ik ze meteen samen met Jesse uitgeprobeerd . We hebben een matras op de grond gelegd en Jesse gooide de bal en ik speelde onderhands terug. Ik en Jesse hebben samen veel plezier gehad.
    Heel veel lieve groetjes van iedereen en speciaal van je vriendinnetje RAYA
  14. Laura & Harry Sangers:
    7 september 2019
    Harry & Laura,
    Esmee, Table Mountain Rotair , prachtig mooi,hartstikke leuk dat we je kunnen volgen !!
    Wat een avontuur , en wat doen jullie veel, kost zoveel energie , ook lopen en klimmen ,een keertje extra braaien zal je vast niet breder maken. fijn dat ze jullie in Maastricht ook een "beetje zien" dat is oké. veel succes met de studie en het eerste echte examen, maar ook heel veel plezier, geniet !! lieve groeten van ons oet de Van Brabantlaan.