SOUTH AFRICA!

25 juli 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Het is vandaag alweer twee weken geleden dat ik begon aan mijn reis naar Zuid-Afrika. Op mijn verjaardag, 10 december 2018, kreeg ik te horen dat ik naar Zuid-Afrika mocht voor mijn study abroad. 213 dagen later, op 11 juli 2019, was het zo ver… het begin van mijn grote avontuur! En dat avontuur begon meteen bij aankomst op Luxemburg Airport. Bij het inchecken van mijn bagage bleek dat mijn vlucht van Frankfurt naar Kaapstad ‘overbooked’ was, waardoor ik geen stoel aangewezen kreeg voor deze vlucht. Ik moest hopen op een gratis upgrade of anders wachten op een volgende vlucht. Gelukkig werd het het eerste; eind goed al goed!

Bij aankomst op het vliegveld van Kaapstad bleek dat ik met veel meer studenten van Stellenbosch University in het vliegtuig zat en ook zij hadden het geluk dat ze een gratis upgrade hadden gekregen. We vertrokken met z’n allen naar Stellenbosch, waar we ons meteen moesten registreren voor de universiteit. Daarna werden we verdeeld over busjes en konden we eindelijk naar ons huis, spannend!

ORIENTATION WEEK
Maandag 15 juli begon de introductieweek met verschillende colleges. Zo werden we bijgepraat over de veiligheid in het land, het watertekort en kregen we een survival les Afrikaans en isiXhosa. Verder was er deze week nog een library tour, het registreren van de computers en het ophalen van de studentenkaart. De week zou afgesloten worden met een hike naar de Coetzenburg, maar vanwege het slechte weer ging dit helaas niet door. Want terwijl Valkenburg bijna de 40 graden aantikt, halen we hier met moeite de 15 graden en valt er genoeg regen.

KAAPSTAD
Op zaterdag 20 juli stond de georganiseerde reis naar Kaapstad op de planning. Allereerst gingen we naar de universiteit van Kaapstad, waar we al meteen een prachtig uitzicht over Kaapstad hadden. Vlak bij de universiteit van Kaapstad ligt Rhodes Memorial, waar het uitzicht nóg mooier was. Het volgende puntje op het programma was V&A Waterfront. We kregen hier uitgebreid de tijd om te gaan lunchen, dus zijn we naar een lokale markt geweest. Hier heb ik mijn eerste, maar zeker niet mijn laatste, samosa gegeten; een bladerdeeg snack met verschillende soorten vullingen. Onze afsluiter van de dag was Signal Hill, waar we een prachtig uitzicht over Kaapstad en de Tafelberg hadden. Ons plan was in eerste instantie om niet met de bus terug te gaan, maar in Kaapstad te blijven en de verjaardag van Suzanne te vieren. Uiteindelijk zijn we toch maar met de bus terug gegaan en zijn we (weer) gaan uiteten en (weer) op stap geweest in Stellenbosch.

COETZENBURG
Zoals gezegd werd de georganiseerde hike naar de Coetzenburg geannuleerd vanwege het slechte weer. Toch wilden we graag deze berg beklimmen en dus zijn we afgelopen zondag naar boven gelopen. In iets meer dan een uur hadden we de top bereikt met als beloning een prachtig uitzicht, wauw!

WIJNPROEVERIJ
Mijn eerste wijnproeverij is ook een feit! Op onze vrije woensdag tijdens de orientation week zijn we afgereisd naar Middelvlei Wine Estate. Hier heb ik niet alleen mijn eerste wijnproeverij gehad, maar ook meteen mijn eerste ontmoeting met de braai! De wijnproeverij was namelijk gecombineerd met een braai tapas, bestaande uit potbrood met een vissalade van snoek, een mini tosti met biltong en als laatste de typische boerenworst. Natuurlijk werden deze gerechten gecombineerd met de juiste wijnen. Mooie bijkomstigheid is dat een huisgenoot van ons veel interesse heeft in wijn, waardoor we (bijna) altijd lekkere wijn in huis hebben :)

Morgenavond reizen we weer af naar Kaapstad; deze keer voor het hele weekend. De planning is om een airbnb te boeken, zodat we genoeg kunnen zien en doen in Kaapstad. Één ding staat vast … HIKEN! Of het de Tafelberg of Lions Head wordt, blijft nog een verrassing…

Meevallers:
-    Leuke huisgenoten
-    Goedkope alcohol --> Gin Tonic €2,50
-    Veel leuke restaurants ontdekt

Tegenvallers:
-    Winterjas vergeten
-    Spectaculaire ritten Tour de France + Formule 1 gemist

IMG_20190711_223700IMG_20190712_102324IMG_20190720_104137IMG_20190721_154254IMG_20190720_151614IMG_20190720_125358IMG_20190720_114451IMG_20190720_124443IMG_20190717_145621

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Reislogger:
    14 augustus 2019
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!