ONE MORE WEEK!

4 december 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Na het schrijven van mijn vorige blog begon voor mij de examen periode. Inmiddels heb ik alle cijfers terug en blijkt dat ik gelukkig alle vakken gehaald heb! Dit betekende dan ook dat ik met een goed gevoel aan mijn laatste trip in Zuid-Afrika kon beginnen, namelijk de Garden Route. De planning was om met z’n vijven op reis te gaan, maar helaas moest Delia in Stellenbosch blijven om een herkansing te maken. Het zou dus een weekje worden met 3 boys😊

Drie jongens die een vrouw achter het stuur lieten zitten, als dat maar goed gaat hoor ik de mannen denken. Natuurlijk ging het goed! Het was een gezellige week, met als hoogtepunt de hike in het Robberg Nature Reserve in de buurt van Plettenberg. Het was een warme dag, maar de omgeving was prachtig om doorheen te lopen. Van zeehonden en dolfijnen spotten tot over het strand lopen, deze hike had het allemaal! Verder waren Tsitsikamma National Park en Addo Elephant Park één van de hoogtepunten van de reis. In Tsitsikamma hebben we door het park gekajakt en in Addo kwamen de olifanten wel heeeel dicht bij!

IMG-20191122-WA0057IMG-20191122-WA0035IMG-20191124-WA0093IMG-20191122-WA0038IMG_20191124_094222IMG_20191122_154115IMG_20191122_132103

Verder hebben Mario en Tim nog gebungeejumpt en zijn we naar ‘Map of Africa View Point’ geweest, waar je de vorm van het continent Afrika in de bergen kon zien vanuit een specifieke hoek. Onze reis sloten we af in Oudtshoorn; ik nam de mannen mee naar hetzelfde appartement als waar ik met Sanne en Iris was geweest. Voordat onze lange reis terug naar Stellenbosch begon, zijn we nog even bij de Cango Caves geweest waarna de reis terug kon beginnen.

IMG_20191121_114945IMG_20191125_132520IMG_20191127_102442IMG_20191123_135713IMG_20191121_101446IMG_20191125_132511IMG-20191126-WA0017

Voordat iedereen van ons huis begon met reizen, zijn we nog met de meeste huisgenoten naar de township van Stellenbosch geweest, genaamd Kayamandi. We zijn hier samen met Lloyd, onze persoonlijke uber naar Kaapstad, naartoe geweest. Tijdens een ritje naar Kaapstad vertelde Lloyd ons dat hij ons graag zijn roots wilde laten zien en dus zijn we met hem mee gegaan. Voordat ik vertrok dacht ik, waarschijnlijk zoals de meeste mensen, dat townships erg gevaarlijk zijn; zo liet ik mijn creditcard thuis en nam ik mijn oude telefoon mee. Achteraf gezien viel het reuze mee qua gevaar. Tuurlijk moet je op je hoede zijn, maar zolang je met een local naar een township gaat is het zeker een bezoekje waard!

En natuurlijk niet te vergeten: de Springbokke zijn WERELDKAMPIOEN rugby geworden! Helaas had ik op de dag van de finale een examen, waardoor ik de eerste helft van de finale heb moeten missen. Veel studenten maakten dit examen met het tenue van de Springbokke aan, want na het examen gingen de meeste studenten natuurlijk door naar de kroeg om de tweede helft van de wedstrijd te kijken. Zo deed ik dat ook; wat een sfeer hier in Stellenbosch. Heel leuk om te zien hoe erg rugby leeft in dit land, g e w e l d i g!

Momenteel geniet ik nog van mijn paar laatste daagjes in Stellies; de zomer is eindelijk officieel begonnen, dus ben ik vooral te vinden aan het zwembad. Verder ga ik natuurlijk nog genieten van de goede Zuid-Afrikaanse wijn en ga ik nog op jacht naar souvenirtjes. Over 6 dagen vier ik mijn verjaardag in het mooie Zuid-Afrika, over 7 dagen vlieg ik terug naar huis en over 8 dagen slaap ik weer in mijn eigen bedje. Tot snel!

IMG_20191118_143901IMG_20191116_155142IMG_20191111_163658Snapchat-1472518414

1. Axel:
    4 december 2019
    Geweldig. Je kunt met gepaste trots zeggen dat je een fantastische tijd in Zuid Afrika hebt gehad. Maar toch vind ik het fijn om je weer in mijn armen te kunnen nemen. Tot 12-12 👊💪👍
  2. Marga:
    4 december 2019
    Hub un bietsje treunekes. Wats dich allemaol mit maaks dao. Super. Geniet nog effe dervan en tot gauw.
  3. Phily Geraards-Slenter:
    4 december 2019
    Super Esmee. Ik lees dat je heel erg genoten hebt. Prachtig. En ook nog alle examens gehaald. Alvast een fijne verjaardag de 10de en een goede terugreis gewenst. Zie je snel weer in de sporthal. ( denk ik) :)
  4. Mam:
    4 december 2019
    Kippevel van emotie krieg ich es ich dit lees. 😍 Geneet nog dien lètzte week dao.😘🌴👙😎
    Daonao kriegs dich kippevel (van de kou 🤣)
    Tot sjnel, kin ich dich weer knoevele. 💋
  5. Karl:
    4 december 2019
    Weer sjoan verhaole en foto's. Hie kinne veer toch allen mèr sjloes op zeen. Meist sjieke veur mich, blief toch waal de video oet Addo. Boete de eige foto's natuurlijk, die veer same in oktober hubbe gemaak.
    Geneet de komende week nog van ut Afrikaans zönneke, en blief die baie lekkere wien-preuveriekes zeker oetprobere. Veur volgende week, un goeie reis, en tot schnel.
  6. Raya Veugelers:
    4 december 2019
    Geweldig Esmee watste allemoal metmaaks ies get veur ut leve !!
    Geniet nog effekes en un goei terukreis gewunsj. Vanoet Sri Lanka voul groetjes.
    Jo
  7. Guido (collega van dien mam) 😁:
    4 december 2019
    Nou dame... klasse dat je alles gehaald hebt daar. Mooie blogs heb je gemaakt met prachtige illustraties! Veel plezier nog een fijne verjaardag gewenst alvast en een voorspoedige terugreis gewenst!
  8. Anita:
    4 december 2019
    Geweldig wat jij daat allemaal hebt beleefd, ik zou er echt ' jaloers' op zijn ( op een gezonde manier hihi) ik vind het zo sjiek dat je dit hebt kunnen doen maar vooral dat je dit gedaan hebt. Ik ben heel erg trots op jou. Geniet van je laatste week en natuurlijk van je verjaardag op deze speciale plek. Tot gauw weer. Safe trip and enjoy💋
  9. Harry&Laura Sangers:
    5 december 2019
    Het ziet er allemaal schitterend uit, jullie genieten en delen dit met elkaar ,ook de springbokken zijn kampioen geworden!hartstikke fijne verjaardag, Wel thuis.lieve groeten,Laura en Harry oet Vallekeberg.
  10. Michiel:
    5 december 2019
    Hey Esmée,

Zo te zien waren die afgelopen maanden zeker de moeite waard! Dan geniet de komende dagen nog maar even met volle teugen van alles daar voordat je weer hier in Limburg van het weer komt genieten. XD Natuurlijk een fijne verjaardag gewenst en een goede reis huiswaarts!

Groetjes en tot snel!
  11. Erwin:
    6 december 2019
    Toppie Esmée....fijne verjaardag en veilige terugreis. K zie je wel aan de bar...😁
  12. Wilma:
    6 december 2019
    Wauw Esmee, wat heb jij een mooie rugzak gevuld met avontuur, levenservaring en nog veel meer als jij weer huiswaarts komt. Wens jouw alvast een veilige reis terug en tot ziens in het Valkenburgs. Heb meegenoten van jouw prachtige studiereis met jouw schitterende geschreven blogs 😘
  13. Monique Tummers:
    6 december 2019
    He Esmee, ig trof net dien ouwers in de plus,en wjerde dat dien Zuid Afrika trip er bienao op zit.Bij deze winsj ig dig unne super fijne verjoardaag en un gooi reis a.s woonsdig. Veul leefs en groetjes van Monique Tummers.[van op ut stumbureau op de boud.]